Einde youngtimer regeling?
Daar lijkt het wel op.
Komt er na 16 jaar alsnog een einde aan de youngtimer regeling?
Daar lijkt het wel op. Op 24 november 2025 werd er een amendement (wetswijziging) ingediend. Hierover werd op 27 november 2025 gestemd. Met een zeer krappe meerderheid van 77 stemmen werd dit amendement aangenomen door de Tweede Kamer.
Wat verandert er?
Als deze maatregel ongewijzigd doorgaat, dan kunnen per 2026 alleen nog auto’s van 16 jaar of ouder bijgeteld worden tegen de dagwaarde. Auto’s van 15 jaar oud en jonger betalen dan bijtelling over de nieuwwaarde.
Vanaf 2027 verschuift de grens voor bijtelling over de dagwaarde naar 25 jaar. Dit geldt ook voor alle bestaande bestuurders, er is geen overgangsrecht opgenomen. Dit betekent dat iedereen die in 2027 een zakelijke youngtimer heeft die jonger is dan 25 jaar, de bijtelling moet gaan betalen als ware het een nieuwe auto. Volledige bijtelling over de cataloguswaarde van de auto.
Wat vind de Stichting Autobelangen?
Het is niet onredelijk dat de youngtimer regeling aangepast wordt naar deze tijd. De manier waarop is echter veel te ingrijpend. Er is geen sprake van enige vorm van overgangsrecht. Dit betekent een plotselinge en enorme lastenverzwaring voor de meer dan 200.000 zakelijke youngtimer rijders, maar ook een enorme klap voor de youngtimer branche.
Is het al definitief?
Ja en nee. Wanneer een amendement door de Tweede Kamer goedgekeurd is, dan kan alleen de Eerste Kamer hier theoretisch op ingrijpen. Echter, alle maatregelen van het Belastingplan 2026 gaan als één pakket naar de Eerste Kamer, die kunnen dus alleen het gehele pakket goed- of afkeuren. Afkeuren gebeurt nooit onder normale omstandigheden (zoals nu). Wel kan de Eerste Kamer het kabinet vragen om nog eens kritisch te kijken naar bepaalde onderdelen van het Belastingplan, zoals deze maatregel. Dit kan in theorie leiden tot een aanpassing, die kans is niet heel groot. Wij zijn met verschillende senatoren in gesprek hierover.
Alternatief
Wij hebben reeds een jaar geleden een alternatief opgesteld, dat de youngtimer regeling geleidelijk afbouwt waarbij bestaande rechten gerespecteerd worden. Dit plan bevat ook de mogelijkheid om een 5 jaar oude elektrische auto te kunnen bijtellen op basis van de dagwaarde, een zogenaamde ‘E-timer regeling’.
Wat doet de Stichting?
Wij zullen met hand en tand opkomen voor de rechten van de getroffen berijders, ondernemers en youngtimer branche. Er lopen reeds gesprekken met politici.
Wilt u op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw mailadres achter, zodat wij u kunnen informeren.